Det blir superfint med naturliga stockar mot en vit dörrpost. Här utanför sovrummet på övervåningen.
Välkomna till min indredningsblogg! Vi står inför ett spännande renoveringsobjekt i mitt gamla barndomshem, en stoor norrbottensgård på 250 kvadrat, delvis renoverad, men med en himla massa "fulfuru" som Simon och Thomas skulle sagt.. Min andra hälft är målare och det ska bli spännande att se transformationen från mörkt till ljust..
tisdag 19 oktober 2010
Vinter i antåg

För några dagar sedan, rättare sagt i fredags så var dt allmän panik då första snön föll. ALLA skulle byta däck och stackars bror fick mycket att göra, men jag hann med att få min bil omsulad till jag skulle norrut på lördagen. Just idag är det +5 och regn, blåsigt och så där riktigt okul väder. Freddan målade som sjutton då jag jobbade i helgen så han hann med sovrummet, både spackling och målning av fönster. Vad fint det blir där! Så stort och luftigt då vi kastar ut garderoberna och nog låter dem flytta in i kontoret på andra sidan väggen där det nog blir walk-in closet för hela familjen. Sovrummet vill vi ha som sovrum och inte med en massa grejer och möbler som tar plats. Däremot så blir det bra att ha allas kläder samlade på ett ställe.
Idag har äntligen kökstapeterna kommit, de hade glömt beställa så vi fick vänta lite till. Så förhoppningsvis åker de upp i helgen! Sedan måste vi ju åka till Beckers och bestämma tapeter till sovrummet, hallen och lill-toan uppepå. Golv till sovrummet ska också inhandlas, där ligger ju idag en fin, brun korkmatta..
måndag 11 oktober 2010
Frossa och vintermörker


Nu är det en sån där "mellantid" varken höst eller vinter, i så fall mer vinter, sådär riktigt ruggigt, grått och kallt inpå bara märgen. Idag har jag "skolkat"från plikten i huset, blev sugen på att bara vara hemma och pyssla, komma ikapp med pappersjobb etc och fylla upp frysen med kanelbullar. Så medan detta skrivs så ligger en härligt väldoftande deg och jäser sig fin. Vi har hunnit en hel del sen sist, köket är klart så när som på tapeterna och elementen som ska målas, sedan kan vi börja möblera lite och göra ombonat, så att det iallafall finns en plats där man kan ta av sig skorna och vara vanlig. Nu i veckan så kommer tapeten från Beckers, nu gäller det ju bara att bestämma sig för resten, hall, övervåning, sovrum.. Ja det finns ju en del att täcka in om man säger så. Vi är helnöjda med den gråa färgen som vi valde till köks-boaseringen och hallen. Den är fräsch och klar, inte för mörk och inte för ljus, helt perfekt. Däremot ska vi bryta av med att måla dörrposterna vita, som det är nu så smälter de liksom ihop med det grå.
Det finns så mycket kul att inreda med och nu när man börjar se slutresultatet närma sig så blir man ju så sugen! I öppna spisen finns två öppningar, varav den ena användes för att förvara ved. Det var dock alltid skräpigt och samlades en massa annat där så nu har jag målat och bestämt att det kommer att få stå en fin lykta där eller och tända ljus. Öppna spisen är ju så himla vacker så den måste ju smyckas därefter..
De här skålarna och tallrikarna drömmer jag om, kanske blir det en julklapp till oss. Fantastiskt tidlösa och vackra från Parcourrier.
torsdag 30 september 2010
En tapet klar!
Freddes mamma hittade en fin tapet i en gammal Lantliv och jag rev ut den och tog med den till Beckers för att se om jag hade sån tur att den fanns och det gjorde den! Nu ska vi bara välja panelfärg imorgon så kör vi på det. Förmodligen så är det en beställningstapet men so what, när man väl hittar en så.. Har målat fönster igår hela dagen och fortsätter idag, sånt bakgrundsarbete som tar en evighet..Men det blir riktigt fint! Det börjar bli kallt nu och är råare i luften därav dålig torkning. Funderade ett tag om man skulle vänta till våren med föntermålningen, men känner samtidigt att det är lika bra att göra allt klart, känns bäst så.
Ha en underbar helg!!
Ha en underbar helg!!
tisdag 21 september 2010
Såja..
Nu så ser ni resultatet av några dagars intensiv målning. Min käraste har lite ont i nacken, men fiint blir det! Nu är det lite klurigt att välja färger och tapeter.. Ibland är det inte bra att ha fria händer, speciellt inte då det finns otaliga tapetböcker att välja på och miljoner färger, men bara en som får plats på väggen. Det gäller ju att behålla det lantliga och det traditionella som hör ihop med en norrbottensgård. Det tog ett par varv med grundfärg för att dölja fulfurut. Idag har jag hållt på med 2 fönster i ca 4 timmar, otroligt vilken tid och vilket piller det är.. Sen har vi ju bara sisådär 12 kvar... Men enormt mycket kul att se fram emot och när det blir klart, då blir det fest!
måndag 20 september 2010
Härlig helg!

Sådär, då var de första penseldragen dragna! Och det blev ett antal! Nu är taket på ca 60 kvadrat vitt, i alla fall med ett varv och jag har även grundat panelen och fönstrena. Det börjar se riktigt fint ut och det ljusa gör ju att det ser ännu större ut. Igår hade vi försenat födelsedagsfika i köket, lite spartanskt med köksbordet mitt i röran, men ack så genuint och mysigt med tända kandelabrar och en fin duk plus gott fika förstås. Så kul när familjen kommer in i vårt gamla hus och ser den stora förändringen, när köket blir klart så kommer alla att vilja vara där, ingen annan stans.. Stackars Freddan har nackont efter att ha målat hela taket själv. Idag får han vila men vi ska åka till Beckers och hitta en färg till panelen, vi tänkte någon ljusare grå/beige, som inte blir för kall. Vill inte ha för mycket vitt.. Sen tapeten, den gamla vackra gammelsvenska (heter den nu, när den sattes upp var den väl modern..), är vacker och jag tyckte nog den såg ganska hyfsad ut, innan vi målade, nu ser den bara smutsig ut.. Så det gäller att hitta något fint dit också. Hittade inte kameran så det blir inga bilder nu på en gång men snart så..
Lägger in den här sålänge, allt som är ljust och inspirerande är välkommet.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)