Det behöver rensas för att lämna plats åt det nya.
Välkomna till min indredningsblogg! Vi står inför ett spännande renoveringsobjekt i mitt gamla barndomshem, en stoor norrbottensgård på 250 kvadrat, delvis renoverad, men med en himla massa "fulfuru" som Simon och Thomas skulle sagt.. Min andra hälft är målare och det ska bli spännande att se transformationen från mörkt till ljust..
måndag 22 november 2010
Tillbaka
Åh vad skönt att vara hemma igen! Har varit i Happis nu från i fredags, visserligen har det varit full rulle men saknar min karl och att vara med honom. Men visst är det ju så att när man är borta från varandra så är det ju ännu roligare att ses sen. Idag ska jag ut till huset, det var ju evigheter sedan jag gjorde något där, vi ligger verkligen efter.. Nåväl, det har varit mycket med iordningställandet av lägenheten inför visningar och fotografering och sådant som bara måste bli bra. Sedan kan vi ju koncentrera oss på att bara bona in oss och fixa på det är ju trots allt inte såå mycket kvar att göra. Tapeterna i hallen fattas fortfarande, likaså sovrummet. Kontoret som vi kommer att använda som klädkammare, dade tänkt walk-in closet, men får fortfarande heta klädkammare, kommer vi inte att göra något större åt just nu. Sedan vardagsrummet som ju är väldigt annorlunda, med en helvägg ungefär i mitten som delar själva rummet i två, ett spa och ett vardagsrum. Helväggen ser dessutom ut som en norrbottensgård i fasaden så det är ganska häftigt. Där måste dock rensas och åter rensas, för där finns det grejer från stenåldern, visserligen fina sådana, för den som gillar den stilen. Vi skulle kunna ha en loppis eller till och med en alldeles egen antikrunda.. Säkert ligger det en hel del värde i dessa antika föremål. Något kan ju vara kul att spara men bara ett fåtal. Sedan ska röda korset nog få komma och hämta lite gamla möbler som har gjort sitt.
onsdag 17 november 2010

Måste bara säga hur underbart det är ute idag! Visserligen -17 grader, men gnistrande vit backe och sol, alldeles fantastiskt. Har dock spenderat morgonen inomhus i lägenheten då den ska fotograferas idag. Vi har fått en beskrivning på hur en "styling" ska göras och jag tycker att vi lyckades riktigt bra med resultatet. Blev lite stressigt då mäklaren ringde igår och ville komma redan idag och fota så det var bara att åka till byn och hämta ett släp och köra iväg sånt som stått ivägen och tagit plats samt inte passar in inför en fotografering. Skönt att börja tömma lite ändå, sådant som ändå ska väck den dagen vi flyttar. Har inte varit i huset på nästan två veckor och det känns galet, har inte hunnit med det helt enkelt med jobb på helgerna och annat jobb. Saknar en hel helg där och bara få påta på och göra klart någon gång. Idag ska vi försöka ta oss iväg till Beckers för att välja ut tapeter i alla fall till hallen. Verkar som om grabbarna ska slipa golvet i helgen. Fredde har varit fantastisk då han varit där ute nästan varje helg och gjort något så jag känner att jag ligger lite efter..
Vi planerar en glögg-kväll med familj och vänner i huset, en slags drop-in med småplock, glögg och trevlig samvaro och en sorts mini-jul i förväg då vi ju inte kommer att hinna flytta innan denna jul. Självklart ska julgran upp där också! Jag längtar så till julen i år, kan det vara för att man är "hemma"?
torsdag 4 november 2010
Nya tapeten!
onsdag 3 november 2010
Tiden går..
Ojoj, vad morgonen går fort! Har lite ledigt så här på förmiddagen och har latat mig lite framför datorn, med både jobb och nöje, och vips så har det gått tre timmar! Här i lägenheten så hör man grannarnas mora-klocka slå, sådär högt och energiskt, så att det går inte att ta miste på att timmarna går. Träffade S igår, hon är uppe i några dagar med barnen på höstlov, det var jättekul att ses en stund och gå en promenad i snålblåsten. Hon var lika glad att få smita ut från huset och barnen ett slag. Härligt och opretantiöst men så genuint med goda vänner!
I måndags fick vi upp tapeten klart i köket, blev absolut toppen! Vi satt och begrundade konstverket i mörkret och insåg att klockan blivit halv elva redan. Bilder kommer snart! Full rulle idag, ikväll kund-kväll i bagarstugan. Ska bjuda på te och scones, det låter väl som mys-fika i mörkret?
tisdag 19 oktober 2010
Vinter i antåg

För några dagar sedan, rättare sagt i fredags så var dt allmän panik då första snön föll. ALLA skulle byta däck och stackars bror fick mycket att göra, men jag hann med att få min bil omsulad till jag skulle norrut på lördagen. Just idag är det +5 och regn, blåsigt och så där riktigt okul väder. Freddan målade som sjutton då jag jobbade i helgen så han hann med sovrummet, både spackling och målning av fönster. Vad fint det blir där! Så stort och luftigt då vi kastar ut garderoberna och nog låter dem flytta in i kontoret på andra sidan väggen där det nog blir walk-in closet för hela familjen. Sovrummet vill vi ha som sovrum och inte med en massa grejer och möbler som tar plats. Däremot så blir det bra att ha allas kläder samlade på ett ställe.
Idag har äntligen kökstapeterna kommit, de hade glömt beställa så vi fick vänta lite till. Så förhoppningsvis åker de upp i helgen! Sedan måste vi ju åka till Beckers och bestämma tapeter till sovrummet, hallen och lill-toan uppepå. Golv till sovrummet ska också inhandlas, där ligger ju idag en fin, brun korkmatta..
måndag 11 oktober 2010
Frossa och vintermörker


Nu är det en sån där "mellantid" varken höst eller vinter, i så fall mer vinter, sådär riktigt ruggigt, grått och kallt inpå bara märgen. Idag har jag "skolkat"från plikten i huset, blev sugen på att bara vara hemma och pyssla, komma ikapp med pappersjobb etc och fylla upp frysen med kanelbullar. Så medan detta skrivs så ligger en härligt väldoftande deg och jäser sig fin. Vi har hunnit en hel del sen sist, köket är klart så när som på tapeterna och elementen som ska målas, sedan kan vi börja möblera lite och göra ombonat, så att det iallafall finns en plats där man kan ta av sig skorna och vara vanlig. Nu i veckan så kommer tapeten från Beckers, nu gäller det ju bara att bestämma sig för resten, hall, övervåning, sovrum.. Ja det finns ju en del att täcka in om man säger så. Vi är helnöjda med den gråa färgen som vi valde till köks-boaseringen och hallen. Den är fräsch och klar, inte för mörk och inte för ljus, helt perfekt. Däremot ska vi bryta av med att måla dörrposterna vita, som det är nu så smälter de liksom ihop med det grå.
Det finns så mycket kul att inreda med och nu när man börjar se slutresultatet närma sig så blir man ju så sugen! I öppna spisen finns två öppningar, varav den ena användes för att förvara ved. Det var dock alltid skräpigt och samlades en massa annat där så nu har jag målat och bestämt att det kommer att få stå en fin lykta där eller och tända ljus. Öppna spisen är ju så himla vacker så den måste ju smyckas därefter..
De här skålarna och tallrikarna drömmer jag om, kanske blir det en julklapp till oss. Fantastiskt tidlösa och vackra från Parcourrier.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
